Standardy bezpieczeństwa w motoryzacji zmieniły się diametralnie w ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat. Nie mamy tu na myśli jedynie tych wszystkich systemów wspomagających hamowanie, kontrolę trakcji, parkowanie, utrzymanie kierunku jazdy, zachowanie bezpiecznej odległości od samochodu przed nami, czy powiadamiających automatycznie służby ratownicze o możliwości ewentualnego wypadku. Więcej poniżej!
Chcemy być bezpieczni
Jeszcze w połowie ubiegłego wieku same pasy bezpieczeństwa nie były standardem dla wielu marek samochodów, a dziś ich niezapięcie grozi mandatem i punktami karnymi, gdyż są w zasadzie w każdym pojeździe. Mało tego. Dyskutuje się na temat 3 i 5 punktowych pasów (te drugie sprawdzają się zwłaszcza w przypadku dziecięcych fotelików samochodowych). Każda wersja standardowa znanych nam modeli posiada również poduszkę powietrzną – przynajmniej dla kierowcy lub również dla pasażera siedzącego z przodu. Rodzajów tego zabezpieczenia jest kilka… jednak niewiele osób słyszało o poduszkach powietrznych dla osób pieszych. Czym są? Jak działają? Przed czym mają nas chronić?
Airbag – wersja zewnętrzna
Temat poduszki powietrznej dla osób pieszych nie jest wcale nowy, gdyż zajęto się nim już wiele lat temu. Popularność tego rozwiązania nie jest jednak tak duża, jak można by się spodziewać po tak ważnej dla bezpieczeństwa innowacji. Pierwsze pasy montowano seryjnie w autach marki Volvo – tak też stało się w przypadku zewnętrznych airbagów dla osób pieszych. Poza tym warto wiedzieć, że:
– rozwiązanie to uzasadnione jest ilością ofiar wypadków, którymi zbyt często są właśnie piesi uczestnicy ruchu drogowego,
– statystyki wskazują na to, że w Chinach ginie w ten sposób ok. 25% wszystkich ludzi uczestniczących w zdarzeniu, w UE prawie 15%, a w Stanach Zjednoczonych ok 12%,
– szczególnie wrażliwym miejscem, które doznaje urazu podczas wypadku z udziałem osoby pieszej, jest głowa, która w takiej sytuacji odbija się od maski, przedniej szyby lub słupka, a więc od twardych powierzchni, które mają chronić osoby siedzące w środku pojazdu.
Szczegóły działania poduszki powietrznej dla pieszych
Gdyby opisać sposób działania zewnętrznych airbagów dla bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego, to na pewno warto wspomnieć o następujących niuansach:
– układ ten działa w oparciu o zaawansowany system detekcji tego, że przed maską jest osoba piesza, w jakiej odległości się ona znajduje, z jaką prędkością porusza się pojazd oraz czy uda się uniknąć zderzenia (system ten łączy się z kołami, więc może sam zacząć hamować),
– monitorowanie pola przed samochodem odbywa się przy pomocy aż 7 specjalnych czujników,
– zarejestrowanie pewnego toru kolizyjnego uruchamia poduszkę powietrzną (maska podnosi się od strony kierowcy o ok. 10 cm i powstaje na jej całej szerokości poduszka powietrzna zakrywająca 1/3 przedniej szyby oraz najbardziej zagrażające pieszemu części przednich słupków bocznych),
– poduszka jest tu gotowa w czasie równającym się kilku setnym częściom sekundy,
– rozwiązanie to ma uratować przed śmiercią lub poważnym uszkodzeniem kręgosłupa pieszych, z którymi dojdzie do kolizji przy prędkości maksymalnie 50 km/h,
– budowa systemu umożliwia zawsze najpierw ominiecie przeszkody nim w ogóle zainicjuje sekwencję nadmuchania poduszki i tym samym ograniczy widoczność kierowcy o ok. 33%.
Za informacje i wsparcie podczas pisania tego artykułu dziękujemy zespołowi Autotesto.pl
Bądź pierwszym, który to skomentuje. Wyraź swoją opinię. on "Poduszka powietrzna dla pieszego – wszystko co powinieneś wiedzieć"