Reklama


Reklama
Koło dwumasowe – czym jest i jaką pełni funkcję? - Kurier Ostrowiecki


Reklama

Reklama


Koło dwumasowe – czym jest i jaką pełni funkcję?

Koło dwumasowe zostało opracowane w połowie lat osiemdziesiątych, kiedy to, w odpowiedzi na postępy w konstrukcji kół samochodowych, tradycyjne tłumiki drgań okazały się niewystarczająco efektywne dla rosnących wymagań użytkowników. Niniejszy artykuł nie tylko przybliża historię tego wynalazku, ale także wyjaśnia, czym jest koło dwumasowe i jaką rolę pełni w pojazdach. Znajdziesz tu również informacje o tym, dlaczego koło dwumasowe jest niezbędne w nowoczesnych samochodach. Więcej poniżej!

Reklama


Koło dwumasowe – istota i funkcja

Reklama

Koło dwumasowe, popularne w nowoczesnych pojazdach, jest montowane w około 75% nowo wyprodukowanych aut. Choć nie jest kluczowe do funkcjonowania samochodu, tak jak silnik czy sprzęgło, jego obecność zdecydowanie poprawia komfort jazdy, podobnie jak turbosprężarka. Jednakże, dwumasa ma swoje wady. Ze względu na eksploatację w trudnych warunkach, często szybko ulega zużyciu i może wymagać naprawy lub wymiany. Zamiast inwestować w kosztowną nową część, warto rozważyć regenerację, co może być bardziej opłacalne. Warto zatem poszerzyć wiedzę na temat możliwości regeneracji tego elementu.

Funkcje i korzyści zastosowania koła dwumasowego

Reklama

Koło dwumasowe pełni kluczową rolę w ograniczaniu zużycia paliwa oraz ochronie komponentów pojazdu przed przedwczesnym zużyciem. Działa to dzięki absorpcji drgań generowanych przez pracujący silnik, które negatywnie wpływają na układ napędowy, w tym sprzęgło i skrzynię biegów, oraz znacząco zwiększają hałas. System, w skład którego wchodzą sprężyny i tłumiki, pochłania te drgania, dzięki czemu zmniejsza zużycie częściobniża koszty paliwa i umożliwia cichą jazdę przez różne regiony Polski bez przeszkadzania hałasem.

Rola i funkcjonowanie koła dwumasowego zamachowego

Reklama

Koło dwumasowe zamachowe, znane również jako DMF (Dual Mass Flywheel), jest stosowane głównie w nowoczesnych samochodach z silnikami diesla. Jego główną rolą jest redukcja drgań silnika, co przekłada się na większy komfort jazdy oraz wydłużenie żywotności innych komponentów układu napędowego.

Reklama

Konstrukcja koła dwumasowego obejmuje dwie główne części: wewnętrzną i zewnętrzną, które są połączone za pomocą sprężyn lub innych elementów tłumiących. Dzięki temu połączeniu, drgania silnika, szczególnie te pojawiające się w tzw. martwych punktach, są efektywnie tłumione przed przekazaniem ich do skrzyni biegów.

Reklama

W rezultacie, wewnętrzna część koła obraca się zgodnie z rytmem silnika, natomiast zewnętrzna obraca się płynniej, co minimalizuje przenoszenie wibracji na skrzynię biegów, redukując hałas oraz zużycie mechanizmów.

Reklama

Mimo korzyści, koło dwumasowe zamachowe jest droższe w produkcji i wymianie niż tradycyjne koło jednomasowe, a złożoność jego konstrukcji może prowadzić do szybszego zużycia wewnętrznych elementów tłumiących, co ostatecznie wymaga wymiany całego koła.

Reklama

Jednakże, pomimo tych wad, zalety takie jak zwiększony komfort jazdy i lepsza ochrona układu napędowego sprawiają, że koło dwumasowe jest chętnie wybierane do zastosowania w wielu nowoczesnych pojazdach.

Weryfikacja stanu koła dwumasowego

Reklama

Typowy żywot koła dwumasowego wynosi około 200 000 km, po czym zaleca się jego wymianę. Jednakże, stwierdzenie, czy wymaga ono natychmiastowej regeneracji, nie jest możliwe bez odpowiedniej wiedzy technicznej. Dlatego regularne wizyty u specjalisty mogą pomóc ocenić kondycję tego komponentu i ustalić, czy potrzebna jest jego regeneracja. Istnieją jednak wyraźne sygnały ostrzegawcze, które mogą wskazywać na konieczność takiej interwencji. Do takich objawów należą: hałas na biegu jałowym, który ustępuje po naciśnięciu sprzęgła, głośna praca silnika, intensywne drgania nadwozia, trudności przy zmianie biegów oraz szarpanie pojazdu podczas ruszania. Obecność tych symptomów może sugerować, że regeneracja koła dwumasowego jest niezbędna.

Czynniki wpływające na zużycie koła dwumasowego

Reklama

Koło dwumasowe zamachowe jest projektowane z myślą o komforcie jazdy i ochronie komponentów układu napędowego, jednak jego żywotność może być skrócona przez różnorodne czynniki. Oto główne przyczyny przyspieszające jego degradację:

  1. Styl jazdy: Agresywne prowadzenie pojazdu, w tym dynamiczne przyspieszania i częste hamowania, jak również jazda na niskich obrotach mogą negatywnie wpływać na kondycję koła dwumasowego.
  2. Jakość paliwa: Używanie paliwa słabej jakości może prowadzić do nieregularnej pracy silnika i zwiększać wibracje przenoszone na koło.
  3. Stan innych komponentów: Zużycie lub uszkodzenia takich części jak sprzęgło czy łożyska mogą negatywnie wpływać na działanie dwumasy.
  4. Krótkie dystanse: Częsta jazda na krótkich trasach, bez osiągania optymalnej temperatury silnika, zwiększa obciążenie koła dwumasowego.
  5. Przeciążenie pojazdu: Regularne przewożenie ciężkich ładunków lub przeciążenie samochodu obciąża układ napędowy i skraca żywotność dwumasy.
  6. Instalacja: Nieprawidłowe zamontowanie koła lub użycie niewłaściwych narzędzi podczas montażu może przyczynić się do szybszego zużycia.
  7. Czynniki zewnętrzne: Wysoka temperatura, wilgoć oraz korozja również mogą przyspieszać zużycie tej części.

Aby maksymalizować trwałość koła dwumasowego, zaleca się regularną konserwację pojazdu, unikanie agresywnego stylu jazdy i stosowanie wysokiej jakości paliwa.

Artykuł powstał przy współpracy z: reparts.pl

Bądź pierwszym, który to skomentuje. Wyraź swoją opinię. on "Koło dwumasowe – czym jest i jaką pełni funkcję?"

Napisz swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*