Budowa obwodnicy Opatowa – zmiany organizacji ruchu, ułatwienia i pierwszy fragment inwestycji dla kierowców

W grudniu będziemy korzystać z nowego ronda na drodze krajowej nr 9 w Okalinie wybudowanego w ramach obwodnicy Opatowa. Dzięki temu poprawi się przepustowość odcinka, na którym ze względu na prowadzone prace obowiązuje obecnie ruch wahadłowy. Więcej poniżej!

Budowa obwodnicy Opatowa – zmiany organizacji ruchu, ułatwienia i pierwszy fragment inwestycji dla kierowców

Rondo będzie pierwszym udostępnionym kierowcom krótkim fragmentem inwestycji, której realizacja zakończy się w przyszłym roku. Kontynuacja robót wymagać będzie jednak kolejnych zmian organizacji ruchu.

Obraz

Rondo w Okalinie docelowo zapewni włączenie odcinka S74 budowanego w ramach obwodnicy Opatowa do istniejącej DK9. Jeśli pogoda pozwoli na wykonanie wszystkich robót, z ronda korzystać będziemy od przyszłego tygodnia. Na DK9 w Okalinie nie będzie już ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną, możliwy będzie za to płynny ruch w obu kierunkach.  

Po rondach bez utrudnień

Do końca roku planowane jest kolejne ułatwienie dla kierowców czyli udostępnienie kolejnego ronda, tym razem budowanego w ramach łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie ruch na DK74 w Adamowie odbywa się wahadłowo połową ronda i jest sterowany sygnalizacją świetlną. W grudniu planowane jest udostępnienie całego ronda i umożliwienie płynnego ruchu w obu kierunkach.                                

Również do końca roku planowane jest na podobnej zasadzie udostępnienie ronda na DK9 w Zochcinku w obrębie budowanego węzła komunikującego istniejącą DK9 z budowanym dwujezdniowym odcinkiem tej drogi i z łącznikiem północnym DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie obowiązuje w tym miejscu ruch wahadłowy sterowny sygnalizacją świetlną. Po udostępnieniu ronda ruch wahadłowy wprowadzony zostanie na początkowym fragmencie inwestycji na okres budowy połączenia istniejącej DK9 z jej nowym dwujezdniowym przebiegiem budowanym w ramach obwodnicy Opatowa. 

Dynamiczne zmiany – ruch wahadłowy na DK74

Postęp robót na budowie obwodnicy Opatowa wymaga dynamicznych zmian organizacji ruchu umożliwiających rozpoczęcie kolejnych etapów prac. Od poniedziałku 2 grudnia planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną na DK74 w Jałowęsach. Taka zmiana umożliwi kontynuację prac przy budowie wiaduktu w ciągu istniejącej DK74 nad budowaną drogą ekspresową S74. Roboty w tym miejscu kontynuowane będą także w I kwartale 2025, a ruch wahadłowy przekładany będzie także na bypassy, które umożliwią wykonanie włączenia wiaduktu do istniejącej DK74.  

Widoczny postęp robót

Ogólne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zbliża się do 80 procent, a łącznika północnego w ciągu DK74 nawet do 90 procent. Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są na dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 75 procentach. Pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na dziewięciu obiektach mostowych, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie. Trwają roboty bitumiczne na kolejnym dziesiątym obiekcie. Gotowe są konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy.  

Z kolei na całym 3-kilometrowym łączniku północnym ułożona została podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni. Warstwy nawierzchni wykonane zostały także na trzech wiaduktach wybudowanych nad nowych przebiegiem DK74 w ramach tej inwestycji. Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni ułożona została na wspomnianych już rondach w Okalinie i Adamowie. Na całym przebiegu obwodnicy i łącznika wierzchnia warstwa nawierzchni ułożona zostanie w przyszłym roku. 

W ramach inwestycji

Ok. 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. 

W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. 

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta.  Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku. 

Miasto bez korków i spalin

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów.  Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. 

Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. 

Wybrane dla Ciebie

Reklama

Reklama

KURIEROSTROWIECKI.PL

Redakcja

Redakcja

KURIEROSTROWIECKI.PL

Polityka prywatności

Polityka prywatności

KURIEROSTROWIECKI.PL

Kolizja na ulicy Radwana

Kolizja na ulicy Radwana

KURIEROSTROWIECKI.PL